Ik haal veel voldoening uit het helpen van mensen

Testimonial

M’n officiële functie is Medewerker Serviceteam, maar de laatste jaren hou ik me ook intensief bezig met webcare, via onze socialmediakanalen en de chat. Webcare is een belangrijke toevoeging aan onze klantenservice. Het helpt mij ook om onze huurders nóg beter te kunnen helpen, iets dat ik erg belangrijk vind. Ik vind het ook echt leuk om het eerste aanspreekpunt te zijn voor een huurder of een woningzoekende.

Mijn werk is niet alleen heel erg afwisselend – eigenlijk is nooit een dag hetzelfde hier – maar ik haal ook veel voldoening uit het helpen van mensen. Soms kun je inhoudelijk iemand niet direct helpen, maar dan is goed luisteren, een luisterend oor bieden, vaak ook al voldoende. Nee moeten verkopen is niet leuk, maar als je iemand het gevoel geeft dat ie gehoord wordt, dan helpt dat ook al. En in zo’n geval is gewoon eerlijk en duidelijk zijn, ook al moet je nee zeggen, vaak beter dan iemand hoop geven.

Toen ik webcare erbij ging doen, heb ik nog duidelijker het belang van empathie geleerd. Als je via de chat met iemand in contact bent, dan kan een berichtje op misschien wel 37 manieren geïnterpreteerd worden. Door je goed te verplaatsen in de persoon waarmee je chat, door goed te luisteren en mee te leven, zorg je ervoor dat zo’n berichtje ook beter landt. Ook haal je zo eventuele verkeerde interpretaties weg. Was erg interessant om te leren, en ik kan het ook toepassen in mijn telefonische en persoonlijke contact met onze huurders!

Het fijne bij Wonen Zuid vind ik, zeker als ik dat vergelijk met m’n vorige werk (op de klantenservice van een telecomprovider), is dat je mensen dus écht kunt helpen. Mensen die misschien ook wel wat meer hulp nodig hebben. Toen ik hier 17 jaar geleden begon, ben ik in het diepe en ongewisse gesprongen, en ben gebleven omdat het werk superleuk is. Daarnaast blijf ik me hier ontwikkelen, en m’n collega’s zijn ontzettend leuk. Sowieso fijn hoe we als team werken hier, want ik kan zeker niet alle problemen van bellers in mijn eentje oplossen. Vaak lukt dat wel hoor, maar anders zorg ik dat het binnen de organisatie wordt opgepakt. En dan is het fijn als je collega’s net zo graag samenwerken als jij.

Brigitte Roox – medewerker serviceteam