Verhuizen

Je gaat verhuizen. Een drukke periode breekt voor je aan. Spullen die je niet meer nodig hebt kunnen weg. En de rest kan worden ingepakt in dozen. Jouw huidige woning laat je natuurlijk prima achter voor de nieuwe bewoner. Maar hoe doe je dat? Wat moet je nog allemaal doen? Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt. Via een handig stappenplan en een checklist loodsen wij je door je verhuisperiode heen.

Stap

1

De huur opzeggen

Je mag je huur tot één maand van te voren opzeggen. Maar eerder opzeggen heeft veel voordelen voor jou:

  • We kunnen de einddatum van de huur beter afstemmen op de startdatum van je nieuwe woning. Zo voorkom je dubbele huur. 
  • Je hebt meer tijd om rustig te verhuizen en eventuele overname van spullen goed te regelen.  

Je kunt je huur elke werkdag van een kalendermaand opzeggen, dus niet in een weekend of op een feestdag. De opzegtermijn begint vanaf de dag dat wij je opzegging ontvangen. Als we bijvoorbeeld op een maandag de 15e je huuropzegging ontvangen, dan kunnen we de huur beëindigen vanaf de 15e dag van de volgende maand.

Hoe zeg ik mijn huur het makkelijkst op?
De snelste en gemakkelijkste manier is via de huurdersapp. Heb je geen toegang tot de app? Gebruik dan dit formulier. Lukt het niet online of heb je vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met ons serviceteam.

Stap

2

De vooropname

Na je huuropzegging neemt ons serviceteam binnen enkele dagen telefonisch contact met je op om een afspraak te maken voor de vooropname van de woning. Tijdens deze afspraak bekijkt onze technisch beheerder samen met jou de woning en bespreekt hij wat er eventueel nog hersteld of verwijderd moet worden voordat je vertrekt. Ook kun je aangeven of je spullen wilt laten overnemen door de nieuwe huurder. 

Kun je zelf niet aanwezig zijn? Dan mag iemand anders namens jou bij de afspraak aanwezig zijn. Geef dit wel even aan bij het Serviceteam. 

Stap

3

De eindopname

De opvolgafspraak met onze technisch beheerder noemen wij de eindopname of eindcontrole. Tijdens de eindcontrole lopen jullie samen na of de afspraken die jullie hebben gemaakt, zijn nagekomen.

Stap

4

Financiële zaken

Ongeveer een maand na de beëindiging van de huurovereenkomst krijg je de eindafrekening. Hierin worden de bedragen verrekend die je eventueel nog van ons tegoed hebt of die je misschien nog aan ons moet betalen. Geef daarom altijd je nieuwe adres aan ons door. Dan kunnen we je ook na de verhuizing nog bereiken.

Checklist verhuizen 

Als je gaat verhuizen moet je aan van alles en nog wat denken. Door alle drukte kan het zomaar gebeuren dat je iets vergeet. Daarom een checklist als geheugensteuntje: 
 

  • afmelding/aanmelding energieleverancier
  • verhuizing telefoon/internetaansluiting
  • afmelding waterleidingmaatschappij
  • melding verhuizing bij gemeente
  • wijziging persoonlijke verzekeringen zoals inboedelverzekering
  • opnemen van alle meterstanden
  • wijziging doorgeven aan de Belastingdienst in verband met huurtoeslag
  • Ben je lid van de huurdersvereniging (HWZ)? Zeg dit lidmaatschap dan apart op bij de HWZ zelf. Dit lidmaatschap eindigt niet automatisch als de huurovereenkomst eindigt

Nog meer informatie en tips over verhuizen vind je ook in onze brochure 'Verhuizen zonder zorgen.