Welke bewijsstukken moet ik aanleveren bij een verzoek tot huurverlaging?

Als je een verzoek tot huurverlaging wilt doen, hebben wij de volgende stukken van je nodig: 

Bewijsstukken over de actuele samenstelling van je huishouden
Hiermee bedoelen we het aantal leden van het huishouden en de leeftijden van de leden van het huishouden. Je kunt deze bewijsstukken op drie manieren aanleveren:

1) Als je een DigiD-code hebt, kun je de benodigde gegevens gratis ophalen van de website mijn.overheid.nl. Stappenplan:

  • Inloggen met DigiD (met de DigiD-app, met gebruikersnaam en wachtwoord of met identiteitskaart)
  • Ga naar ‘Identiteit’ (links op het scherm)
  • Klik op ‘Bekijk persoonsgegevens’. 
  • Maak bij ‘Basisgegevens’ een printscreen van de Identiteitsgegevens én de Adresgegevens en sla deze printscreen op.
  • Ga naar ‘Familie’.
  • Maak een printscreen van de Identiteitsgegevens van je eventuele partner én sla deze printscreen op.
  • Scroll naar beneden.
  • Maak een printscreen van de Identiteitsgegevens van je eventuele inwonend(e) kind(eren).
  • Voeg de printscreen(s) toe aan het verzoek tot huurverlaging. Dat kan afzonderlijk, of door deze in een Word-bestand allemaal onder elkaar te plakken.

2) Je kunt ook zelf een verklaring opstellen en ondertekenen, met hierop het aantal leden van het huishouden en de leeftijden van de leden van het huishouden vermeld. Voeg dit toe aan het verzoek tot huurverlaging, eventueel met kopieën van paspoort/rijbewijs/id-kaart van inwonende kinderen (om de leeftijd aan te tonen).

3) Stuur ons een uittreksel van het bevolkingsregister waaruit blijkt hoeveel personen op het adres staan ingeschreven. Dit is verkrijgbaar aan de balie van jouw gemeente en kost meestal geld. Vraag bij jouw gemeente naar een ‘Gezinsuittreksel’, ‘Uittreksel BRP gezin’ of ‘Uittreksel woningtoewijzing gezin’. Voeg dit toe aan het verzoek tot huurverlaging, eventueel met kopieën van paspoort/rijbewijs/id-kaart van inwonende kinderen (om de leeftijd aan te tonen).

Let op: het is niet verplicht om gegevens van mijn.overheid.nl (gratis) of BRP-uittreksels van de gemeente (kosten geld) aan te leveren. Hiermee kunnen we je verzoek wel sneller afhandelen.

Recente salarisstroken of uitkeringsgegevens van alle leden van jouw huishouden
Het gaat dan om de salarisstroken​​ van de zes maanden voorafgaand aan het verzoek, óf een verklaring van de boekhouder als een of meerdere leden van je huishouden ZZP-er is/zijn.